Pagina's

woensdag 5 november 2014

Gezonde inspiratie 2: Veggie kidz

Veggie Kidz van Monique Jansse & Eef Ouwehand



Van dit boek had ik hoge verwachtingen, maar dat heeft het niet helemaal ingelost. Desalniettemin is het een goed basisboek als je je kinderen de vegetarische voeding een beetje wil bijbrengen.

Met tips van Kyra De Vreeze, stond er op de cover te lezen. Die Kyra De Vreeze moet in Nederland blijkbaar de queen van gezonde voeding zijn, zoals ze wordt aanbeden in dit boek. Goed, ik kende ze niet. Het boek begint met een aantal no go's van Kyra en tien voordelen van vegetarisch eten. Een goede samenvatting, maar de tips die ze doorheen het boek geeft zijn toch vooral bestemd voor de leken, maar laat de mensen die al overtuigd zijn van het belang van gezond of vegetarisch eten eerder op hun honger zitten, denk ik. Maar aan de leken onder ons: een goed idee om hiermee te beginnen!

Je krijgt ook wat hoofdstukjes over kinderkwalen en verschillende voedingsmiddelen, een top 50 zowaar. Daarna komt de obligatoire voorraadkast aan bod en wat tips voor het boodschappen doen.
En dan werden de recepten op een vrij klassieke manier ingedeeld, volgens soort maaltijd. We doorlopen de dag van ontbijt tot toetje en daarna komen ook nog traktaties en tussendoortjes aan bod. Bij die voorlaatste was ik toch wat teleurgesteld, ze zijn namelijk allesbehalve vernieuwend of uitdagend. Het lijkt wel alsof men dacht "Oh ja, we moeten ook nog traktaties!" en dan wat dingen bij elkaar gegooid heeft. Er wordt voor de rest vooral vertrokken van wat kinderen lekker vinden, zoals taco's, pizza's en pastagerechten, maar er wordt daarbij wel rekening gehouden met verhoudingen enzovoort, zodat het fastfoodgevoel gelukkig ook slechts bij een gevoel blijft.

Ik ga dit weekend de groene pannenkoekjes uitproberen. Op de website vind je nog heel wat andere recepten.
Doe je mee?






1 opmerking:

  1. Oh, jij hebt dit op 5 november geschreven. En ik ben nu pas aan het bijlezen :-) Een dag later heb ik dit boek gekocht op de boekenbeurs. Ik kende die Kyra ook niet.
    De receptjes vind ik inderdaad ook heel beperkt maar het eerste deel was voor mij een goeie basis (aangezien ik een leek was).

    BeantwoordenVerwijderen